5 minut do dzwonka, czyli pomysły na gry językowe bez przygotowania

 Nieprzewidziane zastępstwo, pierwsza lekcja z nową grupą, niedziałająca drukarka w pokoju nauczycielskim... wiele może być sytuacji, w których potrzebujemy mieć możliwość wejścia do klasy i przeprowadzenia lekcji niemalże "z marszu", bez wcześniejszego przygotowania materiałów. Jeśli i Wam czasem się to zdarza, to może przydatną okaże się poniższa lista gier językowych, które możemy przeprowadzić w klasie mając do dyspozycji tylko czystą kartkę i długopis... a czasem nie mając nawet tego. 

1. Kim jestem?

Prosta gra, do której przeprowadzenia nie potrzebujecie mieć przy sobie absolutnie nic!

Prosimy uczniów, aby "wcielili się" w dowolnie wybraną postać. Może to być celebryta, postać historyczna, a nawet postać fikcyjna. Warunki są dwa: musi to być postać dość szeroko znana, tak aby pozostali uczniowie także mogli ją kojarzyć, a po drugie, uczeń, który się w nią wciela, musi posiadać wiedzę (przynajmniej podstawową) na jej temat. 

Uczniowie nie zdradzają nikomu w kogo się wcielają. 

Pozostali uczniowie zadają pytania zamknięte (tak/nie) wybranej osobie i na podstawie uzyskanych odpowiedzi muszą jak najszybciej odgadnąć postać, w którą ta osoba się wciela. 

Można też początkowo grę przeprowadzić w parach, a dopiero później na forum całej grupy. Wtedy uczniowie mają szansę przećwiczyć zadawanie pytań i odpowiadanie na nie w parach. Mamy również wtedy pewność, że wszyscy uczniowie będą zaangażowani w aktywność.

2. Na bezludnej wyspie

Do przeprowadzenia tej gry będziemy potrzebować czyste karteczki oraz coś do pisania.

Prosimy każdego ucznia, aby zapisał na kartce nazwę dowolnego przedmiotu po angielsku, nie zdradzając jeszcze na tym etapie celu aktywności. Następnie zbieramy wszystkie kartki, mieszamy je i rozdajemy uczniom z powrotem (uczniowie losują kartki). 

Dopiero na tym etapie zdradzamy uczniom cel gry: jesteś na bezludnej wyspie i masz przy sobie tylko wylosowany przedmiot. Wymyśl najlepszy sposób zastosowania go, aby przeżyć na wyspie lub się z niej wydostać. Uczniowie prezentują swoje pomysły.

Na tym etapie można grę zakończyć, jednak jeśli pracujemy z grupą, w której chcemy i możemy wprowadzić element rywalizacji, możemy przeprowadzić głosowanie, którego celem będzie wyłonienie najbardziej kreatywnego pomysłu. 

3. Kalambury

Stare dobre kalambury...

Tę jakże uniwersalną grę można wykorzystać niemal przy każdym temacie dotyczącym słownictwa: sport, zwierzęta, zawody, edukacja... Możliwości jest naprawdę bez liku. 

Uczniowie wybierają słówko, które chcą zaprezentować (oczywiście nie zdradzają go nikomu), a następnie prezentują je przy pomocy gestów i mimiki. Zadaniem pozostałych uczniów jest odgadnięcie słowa. 

Można też podzielić grupę na dwie drużyny. Wówczas odgadnięcie hasła w określonym czasie jest zadaniem drużyny, do której należy osoba prezentująca je. Prawidłowe odgadnięcie hasła daje drużynie punkt. Zwycięża drużyna, która uzyska więcej punktów. 

4. Dwie prawdy, jedno kłamstwo

Gra mająca dodatkowo walory integracyjne. 

Każdy uczeń musi podać trzy informacje o sobie (oczywiście po angielsku). Dwie z nich muszą być prawdziwe, jedna natomiast ma być kłamstwem. Zadaniem pozostałych uczniów jest wskazanie nieprawdziwej informacji. 

5. Łańcuszek słów

Uczniowie po kolei układają łańcuch słów, dodając do niego po jednym ogniwie. Wcześniej jednak każdy uczeń musi powtórzyć we właściwej kolejności cały dotychczas ułożony łańcuszek. Dopiero wtedy może dodać swoje słowo. Zabawa kończy się, gdy któryś z uczestników nie będzie w stanie prawidłowo powtórzyć łańcuszka.  


Przedstawione przeze mnie wyżej gry to oczywiście tylko niektóre pomysły na ciekawe i kreatywne lekcje, do których nie trzeba się wcześniej długo przygotowywać. Mam nadzieję, że okażą się one dla Was przydatne.

See you!

EnglishLove 💙



fot. Pixabay. Wykorzystane w ramach licencji treści Pixabay. 


Komentarze

Popularne posty